Monday, November 29, 2010

Tips: 8 Langkah Packing Pakaian Utk Perempuan

Packing baju ni bagi yang lelaki memang mudah, simple. Contoh: cuti raya aritu saya bercuti selama 7 hari dan packing baju pula ambil masa 10 minit jer ( baju utk 7 hari) wow! 

Tapi bagi kaum hawa pakaian mereka adalah nisbah 2 :1 daripada pakaian lelaki. Fakta! Jika lelaki macho biasa memakai 1 baju dan 1 seluar (2 helai) , manakala perempuan melayu terakhir memakai 1 helai baju kurung, 1 helai pakaian dalam, 1 helai kain baju kurung dan 1 helai kain dalam (4 helai) 2:1 kan!

 *Gambar hiasan semata-mata hoho...

Tak perlu risau lagi nak bawa beg yang banyak kerana di sini akan dikongsikan tips bagaimana packing pakaian yang smart seperti yang dikongsikan melalui video di post terdahulu.

1. Pilih satu beg pakaian yang sesuai dan elok.

2. Siapkan dan susun semua pakaian kita di luar beg itu (jgn terus masukkan). 

 Lebih kurang macam ni ler...

3. Jika ada kasut, masukkan atau sumbatkan stokin atau (pakaian kecik kita..heh) ke dalam kasut. Kasut selalu memakan ruang beg pakaian dan kasut yang kosong jika diletak di dalam beg akan jadi leper. 

Ish...sayangnya kalau leper

Oleh itu penuhkan isi kasut kita dan masukkan ke dalam plastik sebeum dimasukkan ke dalam beg. Biasanya kasut adalah item last skali yang kita masukkan ke dalam beg, akibatnya kasut menjadi rosak semasa proses kita menyumbatnya ke dalam beg huhu

Tak payah sumbat stokin...heh

So, item pertama yang kita perlu masukkan ke dalam beg adalah kasut anda (tak kisah adidas or vincci). Ohya, tak perlu sumbat stokin ke dalam vincci...(^_^).

4. Bagaimana nak melindungi pakaian kita yang istimewa seperti baju kurung atau kot daripada kedutan? Ikuti video ini...


5. Kemudian anda masukkan baju-baju t-shirt secara bergulung ke celah-celah kasut, susun dan penuhi ruang kosong beg anda di bahagian bawah. Teknik gulungan army roll boleh rujuk di video ini.

6. Kemudian kita boleh masukkan seluar yang digulung pula ke dalam ruang beg di bahagian atas (atas pada baju t-shirt).

7. Kemudian kita gunakan tuala untuk tutup keseluruhan beg. Ini bertujuan untuk melindungi pakaian kita yang lain daripada kotoran dan dengan mengurangkan lipatan tuala kita dapat menjimatkan ruang.

8. Pakaian kita yang besar dan tebal seperti jaket dan baju sejuk seeloknya dipakai terus di badan bagi menjimatkan ruang dan memanaskan badan.

Ikuti lagi tips-tips menarik dalam post akan datang...(",)

No comments:

Post a Comment